Menu
Punten

Guido Veugen is Meesterslager én vader van twee vegetariërs. “Dat maakt de barbecuepartijtjes er niet gemakkelijker op”, knipoogt hij. Toch overheerst vooral trots. “Het levert interessante discussies op. Ik vind het mooi dat mijn ​dochters bewuste keuzes durven te maken en bezig zijn met de toekomst.”

En in het lef om te kiezen, zitten weer mooie raakvlakken tussen vader en dochters. Slager, traiteur en ondernemer Guido vertelt over 7 bewuste keuzes in zijn carrière.

1. Het slagersvak

1. Het slagersvak

Als slagerszoon wist Meesterslager Guido Veugen het al van kinds af aan: dit is mijn beroep. Dus toen in 2012 de kans zich voordeed om de winkel van zijn vader in het Limburgse Beek over te nemen, twijfelde hij geen moment.

“Het is zo’n veelzijdig vak. Als slager weet ik alles van vlees en verdiep ik me in goede en eerlijke leveranciers en boeren. Als traiteur sta ik dagelijks in de keuken om lekkere, voedzame en aantrekkelijke maaltijden te bereiden.

Het slagersvak schuurt steeds meer tegen het koksvak. Maar dan wel met normale werktijden. Ik zie veel potentie voor chefs om dit soort zaken over te nemen.”

2. Beter vlees

2. Beter vlees

Al is vlees zijn brood, Guido schuwt het gesprek met vegetariërs en flexitariërs niet. “Het is een goede ontwikkeling dat we met zijn allen minder vlees eten."

Vlees is geen massaproduct zoals het in de supermarkten ligt. Een specialist is in deze tijden belangrijker dan ooit. Vlees is een luxeproduct en als je er dan voor kiest, wil je graag kwaliteit van een dier dat een goed leven heeft gehad.

Wij gaan voor drie sterren van de Dierenbescherming. Ik ken onze boeren en weet dat de dieren met respect behandeld zijn.”

3. Stoppen met catering en belegde broodjes

3. Stoppen met catering en belegde broodjes

Sommige keuzes zijn niet populair, maar wel beter voor je zaak en personeel.

Zo heeft Guido besloten om te stoppen met belegde broodjes aanbieden en bouwt hij de catering langzaam af. “Dat is jammer voor de jonge mensen die we in de winkel kregen voor een vers belegd broodje. En natuurlijk voor de mooie partijen op zaterdag- en zondagavond. Maar het gaf ook te veel druk op het personeel. En daarin zitten we al krap, dus ik ben graag zuinig op de mensen die ik heb.

Je omzet moet zulke keuzes wel toelaten. Hoewel de juiste focus je omzet uiteindelijk vaak een boost geeft.”

4. Herkenbare en voedzame maaltijden

4. Herkenbare en voedzame maaltijden

“Klanten komen bij ons voor herkenbare maaltijden. Het avg’tje zeg maar. We hebben veel oudere klanten en mensen met jonge kinderen. Die willen gemak maar ook een voedzame maaltijd.
 
Voor wie wil, bezorgen we zelfs thuis. Klanten vullen bij ons een bestelformulier in en op basis daarvan gaan wij aan de slag. Dat helpt ook in het tegengaan van verspilling. Een van onze klassiekers is de stamppot, die staat altijd op het menu. ​In het najaar met zuurkool, boerenkool of andijvie en in het voorjaar met spinazie of ijsbergsla.
 
Natuurlijk verrassen we ook graag met speciale maaltijden. Dat kan een luxer gerecht zijn met bijvoorbeeld kalfssukade, een bekend gerecht uit het buitenland zoals couscous of een seizoenstopper als asperges met aardappelen en ham.”

5. Consistente kwaliteit

5. Consistente kwaliteit

“Het vlees in onze maaltijden komt natuurlijk altijd uit eigen slagerij, maar voor onze sauzen maken we graag gebruik van halffabricaten.
 
Dat biedt gemak in elk opzicht: het scheelt ruimte, handen en we bieden toch dezelfde consistente kwaliteit. Met alle uitdagingen rondom kostenstijgingen en het invullen van je personeelsplanning, is dit voor ons de uitkomst.”

6. Een aantrekkelijke presentatie

6. Een aantrekkelijke presentatie

De belangrijkste reden dat Guido kiest voor convenienceproducten is de houdbaarheid. “Onze toonbank is onze etalage. Ik maak graag een saus die op dag drie ook nog lacht naar de consument.
 
Als ik een champignonsaus volledig zelf maak, levert dat niet altijd een mooie, gladde en blinkende saus op. Om toch een eigen signatuur te houden gebruik ik 50% zelfgemaakte champignonsaus en 50% Knorr Garde d’Or Champignonsaus. Deze combinatie geeft een mooi stabiel product met een eigen smaak en lange houdbaarheid.”

7. Houd het koud

7. Houd het koud

“Als traiteur kijk ik heel anders naar houdbaarheid dan een chef. In een restaurant serveer je iets uit en wordt het direct opgegeten. Onze maaltijden moeten bij de mensen thuis ook nog lekker en aantrekkelijk zijn.
 
Door de sauzen niet op te warmen, creëren wij een langere houdbaarheid. Wij maken bijvoorbeeld een pestosaus door Knorr Primerba Pesto toe te voegen aan de Knorr Garde d'Or Witte Basis Saus. Deze neutrale basissaus is snel oplosbaar en ook koud toepasbaar.
 
Het resultaat voeg ik koud toe aan het voorgegaarde vlees in de verpakking. Hierdoor is het nog drie dagen houdbaar in de toonbank en met gas geseald kunnen we ook bij de mensen thuis nog een houdbaarheid van zes tot zeven dagen garanderen.”

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu